Jak otworzyć salon fryzjerski – wszystko co musisz wiedzieć

Usługi fryzjerskie są biznesem, na który chyba nigdy nie zabraknie klientów. Każdy musi przecież ścinać lub przycinać włosy, a wiele osób korzysta z usług fryzjerskich również przed ważnymi uroczystościami. Otwarcie salonu fryzjerskiego nie jest jednak łatwe. W zależności od miasta i wielkości zakładu fryzjerskiego, na jego uruchomienie należy wyłożyć często od kilkunastu do stu tysięcy złotych. Najbardziej czasochłonnym zadaniem w całym procesie jest dostosowanie zakładu do restrykcyjnych wymagań sanepidu. Chyba że zdecydujesz się na mobilny zakład fryzjerski, wtedy zadanie to będzie nieco prostsze.

Jak otworzyć Salon fryzjerski
Jak otworzyć Salon fryzjerski

Jeśli zastanawiasz się, czy warto otworzyć salon fryzjerski, sprawdź poniższy artykuł, z którego dowiesz się:

  • jak otworzyć salon fryzjerski w domu,
  • ile można zarobić na świadczeniu usług fryzjerskich we własnym salonie,
  • jak mają się przepisy sanepidu do mobilnych zakładów fryzjerskich,
  • w jaki sposób otrzymać dofinansowanie na mobilny zakład fryzjerski.
Jak otworzyć Salon fryzjerski
Jak otworzyć Salon fryzjerski

Salon fryzjerski w domu

Decydując się na własny biznes, trzeba często zrezygnować z wielu elementów lub zastępować je tańszymi rozwiązaniami. W przypadku salonu fryzjerskiego bardzo dobrym pomysłem na początek przygody może być otwarcie salonu we własnym domu. Dzięki temu jako właściciel sporo oszczędzisz, a dodatkowo zyskasz możliwość dostosowania wybranego pomieszczenia w wybrany przez Ciebie sposób.

Żeby prowadzić salon fryzjerski w domu, należy posiadać własną firmę. W tym celu należy założyć własną Działalność Gospodarczą lub spółkę, której właścicielem będzie kilka osób. W tym celu należy uzupełnić formularz CEIDG i przekazać go do Urzędu Miasta lub Gminy. W powyższym wniosku należy uzupełnić takie dane jak nazwa i adres firmy, forma opodatkowania, oraz datę rozpoczęcia działalności.

Oprócz tego należy również zgłosić się do ZUSu i uzupełnić druk ZUA lub ZZA, które poinformują dany podmiot o wybranej formie składek zdrowotnych.

W przypadku osób, które chcą zarejestrować się do VAT, odpowiedni wniosek należy złożyć do Urzędu Skarbowego najpóźniej dzień po rozpoczęciu działalności.

Pamiętaj również, że od 2015 wszelkie zakłady świadczące usługi kosmetologiczne, kosmetyczne oraz fryzjerskie mają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej. Musisz zatem kupić takową, aby wszystkie świadczone usługi i zarobione pieniądze były udokumentowane.

Jeśli planujesz otworzyć swój salon we własnych czterech kątach, zwróć również uwagę na oświetlenie fryzjerskie. Światło w zakładzie świadczącym usługi z branży beauty musi być najwyższej jakości, tak aby klienci mogli bez problemu dostrzec efekty Twojej pracy.

Jak otworzyć Salon fryzjerski
Jak otworzyć Salon fryzjerski

A więc w skrócie, jak otworzyć salon fryzjerski:

  1. Wybierz odpowiedni lokal.
  2. Zarejestruj Działalność Gospodarczą i załatw pozostałe formalności.
  3. Kup niezbędne wyposażenie salonu fryzjerskiego.
  4. Przygotuj lokal do działalności fryzjerskiej.

Własny salon fryzjerski zarobki

Wynagrodzenie fryzjera uzależnione jest od bardzo wielu czynników. Renoma zakładu, lokalizacja i staż pracy mają tutaj bardzo duże znaczenie, ponieważ w zależności od ilości klientów, zarobimy mniej lub więcej.

Prowadząc własny salon fryzjerski, który stale odwiedzają klienci, można liczyć na zarobki nawet do 5 000 zł i więcej miesięcznie.

Jak otworzyć Salon fryzjerski
Jak otworzyć Salon fryzjerski

Obliczając prawdopodobny zarobek, nie wolno jednak mnożyć średniej wartości usługi z ilością klientów. W taki sposób można jedynie obliczyć przychód, który daleki jest od realnie zarobionych pieniędzy. Żeby uzyskać prawdopodobne wynagrodzenie, należy od przychodu odjąć miesięczne koszty utrzymania oraz wynagrodzenie innych pracowników. Tylko w taki sposób jesteśmy w stanie oszacować, ile gotówki przez jeden miesiąc uda się zainkasować.

Jak otworzyć Salon fryzjerski
Jak otworzyć Salon fryzjerski

W wielu przypadkach otworzenie własnego salonu fryzjerskiego jest bardzo dobrym pomysłem. Popyt na tego typu usługi stale rośnie, a specjalistów, naprawdę znających się na swoim fachu nie ma zbyt wielu. Po około pół roku działalności w dobrej lokalizacji możesz bez problemu liczyć na zarobki od 2 do 6 tys. złotych miesięcznie. Z czasem liczby te mogą się zwiększyć, ale zależą głównie od tego, ilu klientów obsłużysz i jakie ceny ustalisz.

Niewielkie salony fryzjerskie, w których niemal cały zysk wędruje do właściciela, zarabiają zdecydowanie mniej od dużych, ekskluzywnych zakładach z poczekalnią i wieloma pracownikami.

Ceny w salonie fryzjerskim
Ceny w salonie fryzjerskim

Mobilny salon fryzjerski a sanepid

Jeśli planujesz założyć salon fryzjerski, który nie ma lokalu, a działa na zasadzie dojazdu i pracy u klienta, będziesz miał do czynienia z o wiele mniejszą liczbą formalności. Nie musisz bowiem martwić się o kontrole sanepidu oraz odbiór samego lokalu. Pamiętaj jednak, aby podczas świadczenia usług zachowywać najwyższe środki ostrożności, a także dezynfekować narzędzia, z których korzystasz. Takie działanie będzie zdrowsze dla Twoich klientów, a Ty będziesz mieć czyste sumienie i będziesz mógł spać spokojnie.

Jak otworzyć swój pierwszy salon fryzjerski
Jak otworzyć swój pierwszy salon fryzjerski

Wniosek o dofinansowanie fryzjer mobilny

Żeby założyć zakład fryzjerski, który dojeżdża do klienta, nie trzeba posiadać tak wiele gotówki jak w przypadku standardowego biznesu. Niemniej jednak trzeba wyłożyć odrobinę oszczędności na fryzjerski sprzęt oraz samochód, którym będziemy dojeżdżać do klientów.

Jeśli nie masz wystarczającej ilości pieniędzy, nie musisz się jednak martwić. Obecnie można znaleźć wiele dotacji oraz projektów dofinansowujących młodych przedsiębiorców z pomysłem na biznes.

Jedną z popularniejszych dotacji, jest ta, z Urzędu Pracy. Aby takową uzyskać, trzeba spełnić określone warunki. Dofinansowania na mobilny salon fryzjerski uzyskasz, jeśli nie:

  • posiadasz żadnych zaległości w US oraz ZUS,
  • odmówiłeś podjęcia stażu, szkolenia lub pracy oferowanej przez Urząd Pracy,
  • przerwałeś stażu, pracy lub szkolenia z własnej winy,
  • posiadasz nieuregulowanych zobowiązań
  • byłeś karany przeciw obrotowi gospodarczemu w ciągu ostatnich 2 lat,
  • posiadałeś zarejestrowanej DG w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
stojak na gazety w salonie fryzjerskim
stojak na gazety w salonie fryzjerskim

Przedstawione powyżej warunki to jedynie część tego, co można znaleźć w regulaminie naborze wniosków. Jeśli nie spełniasz choć jednego z nich, szanse na otrzymanie dofinansowania z Urzędu Pracy drastycznie spadają. Wniosek mogą składać wszystkie osoby bezrobotne zarejestrowane w konkretnym UP.

Zegar w salonie fryzjerskim
stojak na gazety w salonie fryzjerskim

Sam wniosek jest pewnego rodzaju biznesplanem, w którym powinieneś szczegółowo opisać swój pomysł. Zwykle składa się z części opisowej i finansowej, dzięki czemu osoba rozpatrująca jest w stanie bliżej określić, czy dany pomysł ma sens. W zależności od urzędu wniosek może nieznacznie się różnić. Niektóre z nich są proste, inne niezwykle skomplikowane. Każdy z nich wymaga jednak podania takich informacji jak:

  • wykształcenie wnioskodawcy,
  • doświadczenie zawodowe wnioskodawcy,
  • szczegółowy opis pomysłu,
  • potencjalni klienci,
  • charakterystyka rynku,
  • posiadany wkład własny,
  • reklama,
  • motywacja do założenia firmy.

Decydując się na wzięcie dofinansowania, zwróć również uwagę na to, w jakich terminach przyjmowane są wnioski. W niektórych urzędach można ubiegać się o nie przez cały rok, a niektóre oferują dotacje tylko przez dany kwartał lub tydzień.

dodatki w salonie fryzjerskim
dodatki w salonie fryzjerskim

Maksymalna kwota dofinansowania z PUP wynosi ok 6-krotność średniej krajowej, czyli w przybliżeniu 32 tys. złotych. Jest to kwota, która w przypadku mobilnych usług w zupełności wystarczy. Nie licz jednak na to, że otrzymasz tak wysoką kwotę. W większości przypadków dofinansowanie wynosi od 5 do 15 tys. złotych.

Jak widzisz, założenie własnego salonu fryzjerskiego wcale nie jest takie skomplikowane. Jest to biznes ze stosunkowo niskim progiem wejścia, którego powodzenie uzależnione jest głównie od atrakcyjnej oferty, umiejętności fryzjera i lokalizacji. Nie wolno jednak zapomnieć również o odpowiedniej reklamie. Nawet najlepszy fryzjer w mieście nie odniesie sukcesu, jeśli żaden mieszkaniec nie będzie wiedział, że takowy istnieje.

Zobacz nasze inne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.