Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Samochody elektryczne stają się coraz popularniejszym środkiem transportu. Choć pojazdy elektryczne są ekologiczne, to kluczowe dla decyzji zakupowej jest często jaki będzie koszt ich eksploatacji. To, ile kosztuje jazda autem elektrycznym, zależy od sposobu i miejsca ich ładowania. Zdecydowanie najkorzystniej jest ładować samochód z sieci energetycznej w domu.
- Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależny jest od wielu czynników. Przeczytaj jakich.
- Najtańszym sposobem jest ładowanie “z gniazdka” w domu.
- Możemy korzystać także z płatnych ładowarek zewnętrznych.
- Koszt jazdy elektrykiem jest zdecydowanie niższy niż jazda autem spalinowym.
- Jaki jest koszt ładowania pojazdu elektrycznego? Szybka ładowarka kontra gniazdo.
Spis treści
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego?
Zastanawiasz się, ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego? Dużo dyskutowano na temat elektromobilności w zakresie wydatków bieżących. Na razie wydaje się, że jest to przyzwoita oferta, jeśli zignorujesz wygórowane ceny takich pojazdów. Może to jednak potrwać tylko krótki okres. Na razie wszystko w naszym kraju zmierza w tym kierunku, dlatego dostępnych jest mnóstwo darmowych ładowarek, nawet jeśli same ładowarki są nadal rzadkie. Niewątpliwie przybędą, ale za opłatą. Prąd również będzie droższy. Zobaczmy, ile kosztuje dziś ładowanie.
Ładowanie pojazdów, a dokładniej opłaty z tym związane, to skomplikowany temat. W rezultacie należy osoby ładujące samochody podzielić na dwie grupy: tych, którzy pobierają prąd z gniazdka i tych, którzy ładują szybko. Jednocześnie wykluczamy bezpłatne ładowanie, które jest dostępne w różnych miastach i regionach.
Zobacz nasze inne artykuły
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?
Większość osób kupujących auto elektryczne zadaje sobie pytanie, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu. Przede wszystkim bowiem każdy samochód elektryczny może być ładowany za pomocą gniazdka domowego 230V. To jednak zajmie dużo czasu. W skrajnych przypadkach może to potrwać do 38 godzin. Mówimy jednak o pełnym naładowaniu. Nie zawsze jest to wymagane na co dzień, tak jak nie zawsze napełniamy samochód gazem.
Moc ładowania samochodu, przy użyciu wtyczki 230V, szacuje się na 2,2 do 3 kW. Stawki za kWh. Są one uzależnione od taryfy wybranej w Polsce. Najczęściej spotykana jest G11. W PGE wiąże się to z kosztem 0,64 zł za kilowatogodzinę. Łatwo jest obliczyć koszt przejechania 100 kilometrów lub dowolnej odległości, a także naładować akumulator tak jak w przypadku samochodu spalinowego.
Jeśli akumulator 40 kWh jest całkowicie wyczerpany, wymaga takiej samej ilości prądu, aby w pełni się zregenerować. Przekłada się to na prosty rachunek: 40 kWh x 0,64 zł kWh = 25,6 zł. Tyle wydamy na ładowanie – lub mówiąc inaczej, tankowanie do pełnej pojemności. Przejechanie 100 km dystansu kosztuje 9,6 zł przy średnim zużyciu energii 15 kWh na 100 km, a akumulator powinien zapewniać zasięg 266 km. W rezultacie koszt posiadania i eksploatacji samochodu elektrycznego stanowi ułamek kosztów posiadania i eksploatacji konwencjonalnego pojazdu.
Roczne koszty eksploatacji samochodu elektrycznego, przy założeniu przebiegu 15 000 km i średniego zużycia 18 kWh na 100 km, będą wahać się od około 800 zł (taryfa nocna) do około 1750 zł (taryfa dzienna). Zakładając, że ładujemy tylko wtedy, gdy jesteśmy w domu.
W ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl powstała wirtualna porównywarka, która pozwala po prostu oszacować koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu. Po podwyżkach cen energii w styczniu tego roku opracowano mechanizm uwzględniania taryf różnych operatorów.
Korzystanie z porównywarki jest dość łatwe. Wystarczy wybrać taryfę Operatora Systemu Dystrybucyjnego (Enea, Energa, Innogy, PGE, Tauron), producenta i model samochodu elektrycznego z bazy wszystkich pojazdów elektrycznych dostępnych w sprzedaży w Polsce, deklarowany przebieg pojazdu oraz przewidywany udział ładowania POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH w domu. Będziemy mogli obliczyć, ile będzie nas kosztowało ładowanie naszego EV w ten sposób co miesiąc i co roku. Niezależnie od regulacji, ładowanie samochodu elektrycznego w domu w 2021 roku nadal jest tańsze niż tankowanie pojazdów spalinowych na tradycyjnych stacjach paliw.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji?
Teraz odpowiedzmy sobie na pytanie, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania? Domowa stacja ładowania lub zwykłe gniazdko jest najlepszym (ponieważ jest to najłatwiejszy i najtańszy) wybór do ładowania samochodu elektrycznego. Są jednak sytuacje, w których musimy wykorzystać punkt publiczny. Ile kosztuje ładowanie pojazdu elektrycznego u prywatnego operatora?
Jesteśmy w wyjątkowym scenariuszu, ponieważ mamy do czynienia z opłatami za korzystanie ze stacji szybkiego ładowania, w których koszt parkowania jest doliczany do kWh. Dostępnych jest kilka cen i subskrypcji. Koszt całkowitego naładowania samochodu w takiej cenie jest znacznie większy niż w domu. Korzystanie z płatnej sieci szybkich ładowarek do ładowania Nissana LEAF (40 kWh) może kosztować ponad 80 zł. W efekcie koszt przejechania 100 kilometrów wyniesie tu około 30 zł.
Ładowarki do samochodów elektrycznych stają się coraz bardziej powszechne w miejscach publicznych. Jednak najczęstszym pomysłem jest to, że auta będą ładowane w domu, ponieważ jest to znacznie tańsze. Mogą jednak wystąpić przypadki, w których konieczne jest doładowanie na mieście.
Choć wciąż istnieje wiele bezpłatnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, to coraz więcej jest serwisów należących do firm energetycznych, takich jak GreenWay, Innogy, PGE czy Tauron. Musimy zapłacić za ładowanie samochodu w większości tych lokalizacji. Ceny różnią się w zależności od rodzaju członkostwa, które wybierzemy, czasu ładowania i możliwości ładowania ładowarki.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego to nie jedyne z pytań osób zainteresowanych samochodem elektrycznym.
Jak często trzeba ładować pojazd zasilany bateryjnie? To zależy od pojazdu, ale jeśli jeździsz hybrydą plug-in, powinieneś ładować ją codziennie (najlepiej przez noc w domu), ale całkowicie elektryczne samochody o zasięgu 200/300 km muszą być ładowane tylko raz w tygodniu.
Jak długo trwa ładowanie samochodu elektrycznego? Różni się w zależności od stacji, rodzaju pojazdu i pojemności akumulatora. Możemy spodziewać się ładowania około 50-70 kilometrów zasięgu w ciągu godziny na stacjach PRĄDU PRZEMIENNEGO (prąd zmienny) i 200-300 kilometrów w ciągu godziny na szybkich stacjach prądu stałego.
Mieszkasz w budynku z podziemnym garażem i chcesz użyć gniazdka, aby zapłacić elektryku, ale nie chcesz nakładać opłaty na innych sąsiadów. Jakie masz opcje? Pierwszą opcją jest zainstalowanie podlicznika, który pokazuje rzeczywiste zużycie energii elektrycznej, umożliwiając wynegocjowanie rozsądnej ugody z właścicielem. Drugą alternatywą jest zainstalowanie ładowarki wallbox ze zintegrowanym miernikiem, który pozwoli Ci zapłacić za każdą opłatę lub, jeśli wybierzesz, miesięczne użytkowanie. Nic nie jest poza zasięgiem.
Przede wszystkim – samochody elektryczne są przeznaczone przede wszystkim do ładowania z niską prędkością w domu lub w pracy. Nie ma sensu rozważać zakupu samochodu elektrycznego, jeśli nie mamy stacji ładowania na naszym stałym parkingu. Obecnie domowa energia elektryczna kosztuje około 0,64 zł za 1 kWh, co odpowiada 51 zł za w pełni naładowany akumulator w SUV-ie. Oznacza to, że przejechanie 100 kilometrów kosztuje mniej niż 18 zł. Istnieje również stawka za noc, która jest jeszcze tańsza. Co najważniejsze, producenci zalecają, aby samochody elektryczne ładowane było przede wszystkim prądem o małej mocy. Uzasadnieniem tego jest to, że wydłuża żywotność baterii. W większości przypadków ładowarka o mocy 7-11 kW może być zainstalowana w garażu mieszkalnym lub na miejscu parkingowym, umożliwiając naładowanie akumulatora „do pełna” w mniej niż 10 godzin – na przykład podczas postoju nocnego.
Szybkie ładowarki to rozwiązanie polecane na dłuższe podróże.
Samochód elektryczny może być nadal ładowany za darmo w wielu miejscach (np. w hotelach, na parkingach sklepowych). Nawet jeśli użytkownik mieszka w ogromnym mieście, nadal może prowadzić swojego elektryka za grosze.
Właściciele Tesli mają do dyspozycji własną sieć ładowania – stacje Supercharger. Nie są one jednak usytuowane bezpośrednio na drogach ekspresowych w Polsce, a mogą z ich korzystać wyłącznie kierowcy Tesli.
Zobacz nasze pozostałe artykuły