Co to jest akumulator z technologią AGM? Jak działa akumulator AGM?
Konstrukcja baterii Absorbed Glass Mat różni się od standardowej baterii. Akumulator AGM (Absorbent Glass Mat) to rodzaj ulepszonego akumulatora kwasowo-ołowiowego, który zapewnia większą moc, aby obsłużyć dzisiejsze samochody i aplikacje start-stop. Akumulatory AGM znajdują także zastosowanie w przemyśle, systemach c.o. i wielu innych.
- Skrót AGM – co on oznacza. Dowiesz się tego dzisiaj.
- Opowiemy CI, jaka jest budowa akumulatora AGM.
- Dowiesz się, czym różni się akumulator AGM od akumulatora kwasowo-żelowego.
- Nie wiesz, jakie są zalety akumulatorów AGM? My Ci je wskażemy.
- Przeczytasz, gdzie znajdują zastosowanie akumulatory AGM.
- Sprawdzisz także, czemu akumulator AGM jest najlepszy do aut z systemem start-stop.
Spis treści
Skrót AGM, co to znaczy?
Akumulatory wykonane w technologii AGM (Absorbed Glass Mat), są to akumulatory, w których elektrolit uwięziony jest w macie szklanej znajdujący się między płytami. Kwas jest absorbowany między płytami i unieruchamiany przez bardzo cienką matę z włókna szklanego w bateriach uszczelnionych AGM. Kwas jest wchłaniany i unieruchomiony przez tę szklaną matę, ale kwas jest nadal dostępny dla płyt. Pozwala to na szybką reakcję kwasu i materiału płyty. Nie będzie rozlanego elektrolitu, nawet jeśli bateria pęknie. Cienka ultra-cienka mata z włókna szklanego jest warstwowana między płytami akumulatorów AGM (znanych również jako głodujący elektrolit), które są nasycone kwasem akumulatorowym do około 95% ich pojemności. Mata ta jest następnie dociskana na miejsce między płytami i spawana lub lutowana na miejscu. Płyty i maty są odporne na wibracje, ponieważ są tak ciasno zapakowane.
Rezystancja wewnętrzna akumulatora jest miarą jakości komponentów i konstrukcji, a także jego ogólnej wydajności ładowania / rozładowania i zdolności do dostarczania wysokich prądów bez większych spadków napięcia. Wewnętrzne straty rezystancji objawiają się jako ciepło, dlatego baterie nagrzewają się po długim naładowaniu lub rozładowaniu. Wewnętrzne straty rezystancji w zwykłych akumulatorach kwasowo-ołowiowych wynoszą zazwyczaj od 10% do 15% dla nowych akumulatorów, ale mogą wynosić nawet 25% lub więcej dla starszych akumulatorów. Może się to znacznie różnić w zależności od wieku i stanu baterii. Ogólnie rzecz biorąc, dostajesz to, za co płacisz: tańsze baterie z cieńszymi płytkami i połączeniami wewnętrznymi są mniej skuteczne. Akumulatory żelowe mają niższą rezystancję wewnętrzną wynoszącą około 12 do 16 procent.
Akumulatory AGM należą do najbardziej energooszczędnych na rynku. Baterie AGM nie są bateriami żelowymi!
Zobacz nasze inne artykuły
Budowa akumulatorów AGM
Chłonna mata szklana oddziela dodatnie i ujemne płytki akumulatorów AGM, pochłaniając i utrzymując kwas akumulatora i zapobiegając jego swobodnemu przepływowi wewnątrz akumulatora. Płytki są wciskane do każdej celi i przechowywane w plastikowej obudowie pod ciśnieniem. Kompresja wewnętrzna zmniejsza zrzucanie materiału płyty spowodowane cyklem, co skutkuje znacznie dłuższą żywotnością. Opór wewnętrzny jest zmniejszony, a moc wyjściowa impulsu jest zwiększona dzięki kompresji elementów. Przez cały okres eksploatacji akumulatora twardy pojemnik utrzymuje wymaganą kompresję.
Zalety akumulatorów kwasowo-ołowiowych regulowanych zaworami są liczne. Są proste w użyciu, wymagają niewielkiej konserwacji i działają niezależnie od tego, gdzie są umieszczone. W rezultacie baterie VRLA stały się preferowanym wyborem do różnych zastosowań akumulatorów, szczególnie tych opartych na technologii akumulatorów AGM. Co sprawia, że technologia akumulatorów AGM jest tak wyjątkowa? Elektrolity w akumulatorach AGM są absorbowane i unieruchamiane przez maty z włókna szklanego między płytami, zamiast zalewać baterię lub stosować żel do stabilizacji kwasów w ogniwach. Zapewnia to szybsze reakcje między kwasami i płytkami, pozwalając na większe prądy podczas ładowania i rozładowywania.
Technologia akumulatorów AGM zapewnia większą moc w mniejszym, bezpieczniejszym kompakcie. Baterie prawie nigdy nie są uszkadzane przez wibracje dzięki ich sprytnej konstrukcji. W rezultacie mogą być stosowane w bardziej wymagających sytuacjach bez awarii, co doprowadziło do szerokiego zastosowania technologii akumulatorów AGM w zastosowaniach przemysłowych.
Podstawowe zasady technologii akumulatorów AGM zapewniają również, że opór wewnętrzny jest utrzymywany na niskim poziomie – w skali 3-5 procent. Jeśli weźmiesz pod uwagę, że samorozładowanie baterii AGM VRLA jest często od 2 do 50 razy niższe niż w konwencjonalnych bateriach, łatwo jest zobaczyć, jak bateria AGM VRLA zmieniła zasady.
O tym, ile wytrzyma akumulator AGM przeczytasz TUTAJ.
Akumulator AGM – technologia, która ma szereg zalet
Wyższa wydajność oznacza mniej ciepła wytwarzanego w akumulatorach; każdy prąd, który nie jest używany do ładowania akumulatorów, jest przekształcany w ciepło. W rezultacie niektóre baterie, szczególnie starsze baterie, mogą stać się bardzo ciepłe, a nawet gorące. W ekstremalnych okolicznościach może wystąpić „ucieczka termiczna”, która może być szkodliwa. Jeśli kiedykolwiek dotykałeś boku baterii podczas ładowania, wiesz, że może się on nagrzać.
Ze względu na swoją strukturę akumulatory AGM są znacznie bardziej odporne na wibracje i wstrząsy niż typowe zalane baterie. Płyty są zapakowane w szklaną matę, która prawie eliminuje ruch płyty i wibracje. Baterie AGM mogą również tolerować zamrażanie, ponieważ szklane maty nie są całkowicie nasycone, a ciecz nie rozszerza się, powodując uszkodzenie płyty i obudowy. Otrzymasz niewielką lub żadną moc wyjściową z zamrożonej baterii, ale nie zrujnuje to baterii ani nie złamie obudowy.
Wewnętrzna rezystancja elektryczna akumulatora AGM jest wyjątkowo niska. To, wraz z szybszą migracją kwasu, umożliwia akumulatorom AGM dostarczanie i pochłanianie wyższych prądów podczas rozładowywania i ładowania niż jakikolwiek inny uszczelniony akumulator. Ponadto, ponieważ akumulatory w technologii AGM mogą być ładowane przy standardowych zalanych napięciach ładowania sterowanych kwasem ołowiowym, systemy ładowania nie wymagają ponownej kalibracji ani zakupu specjalnych ładowarek.
Akumulatory AGM nie są najlepszą opcją dla każdego zastosowania, ponieważ są droższe niż zalane baterie. Jednak ze względu na swoje zalety bezpieczeństwa i konstrukcji, są one baterią z wyboru do szerokiego zakresu zastosowań, w tym:
- W przypadku gdy opary lub wodór są niewskazane, na przykład w słabo wentylowanych pomieszczeniach lub gdzie opary mogą powodować korozję elektroniczną, takie jak repeatery i telefony komórkowe.
- Tam, gdzie odporność na wstrząsy i wibracje ma kluczowe znaczenie.
- Tam, gdzie rozlany kwas z nieszczelnych baterii, baterii z końcówkami lub uszkodzonych baterii jest niedopuszczalny.
- W przypadku umieszczenia w obszarze, w którym konserwacja byłaby trudna lub kosztowna.
- Jeśli istnieje prawdopodobieństwo zamarznięcia baterii.
Akumulator w technologii AGM do nowoczesnego samochodu
W 1980 roku wojsko opracowało chłonne baterie samochodowe ze szklanej maty (AGM) do użytku w pojazdach w których moc, waga, bezpieczeństwo i niezawodność były ważnymi czynnikami. Ich wysoka wydajność i zwiększona stabilność elektryczna są odpowiednie dla dzisiejszych nowoczesnych samochodów, które są często obciążone złożonymi systemami elektrycznymi oraz energochłonną elektroniką i akcesoriami.
Liczba samochodów na drogach z technologią stop-start i akumulatorami AGM wzrosła w ciągu ostatniej dekady, ale co to wszystko oznacza? W tym krótkim poście omówimy podstawy technologii stop/start i zalety akumulatorów AGM, w tym korzyści zarówno dla kierowcy, jak i dla środowiska.
Akumulator AGM to rodzaj akumulatora samochodowego, który ma robić dwie rzeczy: generować wysokie wzmacniacze rozruchowe i uruchamiać elektronikę przez długi czas. Akumulatory AGM mają także dłuższą żywotność niż standardowa zalana bateria.
Akumulatory samochodowe AGM przewyższają typowe zalane akumulatory w następujący sposób:
- Bateria ma więcej uruchomień.
- Skraca się czas ładowania.
- Konstrukcja jest trwalsza
- Jest łatwiejszy w obsłudze.
- Żywotność akumulatora jest chroniona przez specjalne zawory.
Akumulatory AGM mogą uruchomić silnik ponad 60 000 razy w ciągu ich życia. To ponad trzy razy więcej niż liczba uruchomień, które można uzyskać ze standardowej baterii. Akumulatory AGM ładują się również szybciej niż tradycyjne baterie. Akumulator jest tylko nieznacznie wyczerpany po uruchomieniu samochodu, zanim alternator przejmie kontrolę. Alternator następnie ładuje akumulator i utrzymuje wszystkie elementy elektryczne samochodu w działaniu. Akumulatory AGM są bardziej odporne na wstrząsy i wibracje niż tradycyjne baterie ze względu na ich pochłonięte maty. Są one również oznaczone jako odporne na zalanie, co oznacza, że istnieje mniej ograniczeń w transporcie lotniczym lub drogowym.
Akumulatory AGM są wyjątkowo odporne na wibracje, całkowicie uszczelnione, nierozlewające się i nie wymagają konserwacji. W porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, AGM zapewnia doskonałą wydajność, mniej emisji oparów i mniej wycieków kwasu. Wszystkie cechy technologii AGM łączą się, aby zapewnić wyjątkową wydajność.
Zastosowania akumulatorów AGM
Wózki inwalidzkie, medyczne zasilanie rezerwowe, wewnętrzne kampery, systemy UPS w salach komputerowych lub zamknięte przedziały w łodziach to przykłady miejsc, w których niezawodna, całkowicie uszczelniona bateria jest wymagana ze względów bezpieczeństwa lub ochrony środowiska. Miejscem dla akumulatorów AGM są także pojazdy z technologią start-stop, dużymi systemami audio, podgrzewanymi fotelami i innymi elektronicznymi dodatkami. Akumulator o głębokim cyklu lub akumulator zbudowany z nowoczesnych technologii, takich jak akumulator AGM, powinien być brany pod uwagę, jeśli chcesz zasilać samochód z wieloma funkcjami elektrycznymi lub akcesoriami wtykowymi.
Akumulatory AGM to wspaniała opcja premium dla wysokiej klasy i zaawansowanych pojazdów o niskich wymaganiach dotyczących mocy, a także dla konsumentów poszukujących zwiększonej trwałości i żywotności akumulatorów. Wymagania dotyczące baterii zwiększają elektroniczne gadżety, takie jak odtwarzacze DVD, GPS, podgrzewane siedzenia i systemy audio.
Gdy pojazd zatrzymuje się całkowicie, technologia start-stop pojazdu automatycznie wyłącza silnik i uruchamia go szybko i miękko po włączeniu sprzęgła lub zwolnieniu pedału hamulca. Gdy silnik jest wyłączony, akumulator dostarcza energię elektryczną do wszystkich systemów elektrycznych samochodu, w tym klimatyzacji, radia i systemu nawigacji. Zaawansowane systemy start-stop z funkcjami takimi jak hamowanie regeneracyjne lub pasywne doładowanie jeszcze bardziej obciążają akumulator. Samochody te wymagają akumulatora, który jest bardziej odporny niż standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy do zasilania obciążeń elektrycznych podczas okresów wyłączania silnika i do obsługi dużej liczby startów podczas każdej podróży. AGM jest technologią z wyboru ze względu na wyższą wydajność cyklu, akceptację ładunku i zdolność do pracy na niskim poziomie naładowania.
Zobacz nasze pozostałe artykuły