Jak otworzyć salon samochodowy i ile kosztuje taki salon?
Jak otworzyć salon samochodowy i czy w ogóle warto? Ilość samochodów na polskich drogach nieustannie rośnie. Zwiększa się także ilość sprzedawanych aut. Jest z pewnością spora grupa ludzi myśląca o otworzeniu salonu samochodowego. Czy jest na rynku miejsce dla kolejnych salonów? Ile kosztuje otworzenie salonu samochodowego? Czy taka inwestycja ma szansę powodzenia?
- Nieustannie rosnąca ilość aut na naszych drogach to perspektywa opłacalności inwestycji w salon sprzedaży samochodów.
- Otworzenie salonu samochodowego to bardzo duża inwestycja, wymagająca dużego wkładu finansowego.
- Sektor motoryzacyjny określany jest jako branża wysokiego ryzyka.
- Korzystne jest wsparcie sprzedaży aut dodatkowymi usługami serwisowymi czy choćby myjnią.
- Pomimo dużej konkurencji na rynku sprzedaży samochodów, nadal jest miejsc dla nowych salonów.
- Korzystnym rozwiązaniem przy otwieraniu salonu samochodowego jest skorzystanie z franczyzy.
Spis treści
Jak założyć salon samochodowy?
Jak założyć salon samochodowy, to pytanie na które postaramy się dziś odpowiedzieć. W ciągu ostatniej dekady sprzedaż nowych samochodów w naszym kraju spadła trzykrotnie. W rezultacie rozważyć otwarcie salonu samochodowego mogą ludzie, którzy lubią podejmować ryzyko.
Co więcej, należy mieć dużą sumę pieniędzy i cierpliwość, aby czekać na zarobki, co może trwać latami.
Sektor motoryzacyjny jest określany przez banki jako branża wysokiego ryzyka. W rezultacie nie możesz liczyć na pożyczkę na założenie salonu. Ponieważ średnia rentowność w ostatnich latach wynosi poniżej 1%, najlepiej jest mieć kolejny biznes jako uzupełnienie salonu.
Wymagania producentów samochodów dotyczące nowych salonów sprzedaży stale rosną. Wykwalifikowani, profesjonalni sprzedawcy muszą być coraz lepiej wynagradzani, aby konkurencja ich nie pozyskała. Wszystko to działa na niekorzyść tej branży, ale może warto spróbować, zwłaszcza że nowe szacunki dotyczące sprzedaży samochodów się poprawiają.

Zobacz nasze inne artykuły
Budowa i wyposażenie salonu samochodowego
Budowa i wyposażenie salonu samochodowego to proces złożony, obwarunkowany wieloma wymaganiami. Producent aut zwykle dyktuje wielkość i wygląd salonu, a opcji jest niewiele. Na przykład jedna z francuskich firm wymaga, aby salon samochodowy spełniał blisko 30 różnych kryteriów sprzedaży, aby uzyskać status dealera marki.
Salon musi znajdować się na działce z odpowiednim dojazdem, a powierzchnia sprzedaży musi mieć co najmniej 200-300 mkw., wnętrze musi być przeszklone, a przed budynkiem musi być parking dla klientów i na samochody ekspozycyjne salonu wykorzystywane do jazd testowych. Musimy także urządzić nowoczesne biuro dla wszystkich sprzedawców, doradców kredytowych itp. Odpowiednie meble biurowe, sprzęt komputerowy, oprogramowanie, oświetlenie liniowe LED czy zaplecze socjalne wygenerują znaczną część całej inwestycji.
Jeśli salon będzie jednocześnie serwisem, musi być wystarczająco dużo miejsca na stację diagnostyczną i na szybkie serwisy. Magazyn części zamiennych, parking dla samochodów używanych, blacharnia i lakiernia oraz myjnia również są godne polecenia, ponieważ generują dodatkowe przychody. Średnia wielkość takiego salonu oferującego kompleksowe usługi to 1200-1500 metrów kwadratowych, przy działce o powierzchni co najmniej 5000 metrów kwadratowych. Ponieważ wyposażenie salonu jest narzucane przez przedsiębiorstwa, wybór wyposażenia salonu jest ograniczony. W efekcie wymuszany jest poziom i jakość obsługi. Ta sama obawa wymaga np. spełnienia standardów obsługi, w tym instalacji systemu informatycznego, zestawu narzędzi serwisowych, magazynu z oryginalnymi częściami oraz mechaników z certyfikatem ukończenia kursu firmy. Jest to wymagane, aby salon uzyskał odpowiednią aprobatę producenta.

Ile kosztuje salon samochodowy?
Nie da się jednoznacznie i wiążąco odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje salon samochodowy. Wymagania architektoniczne i techniczne salonu są oczywiście drogie. Wybudowanie i wyposażenie salonu w mieście średniej wielkości będzie kosztować ok. 7 mln zł. Półhektarowy grunt w korzystnym położeniu może kosztować nawet 1 mln zł, budowa salonu może kosztować nawet 4 mln zł, a specjalistyczny sprzęt może kosztować nawet 1 mln zł. Za kolejny milion trzeba na wstępie kupić od firmy co najmniej 15 samochodów i wydać około 300 tys. Na oryginalne części zamienne do nich. Będziesz musiał zatrudnić co najmniej 20 pracowników, w tym mechaników, pracowników biurowych oraz specjalistów ds. kredytów i ubezpieczeń.
Marże na sprzedaży samochodów również są surowe, narzucone przez koncerny i często wynoszą 5% cen netto. Jeśli jednak martwisz się o jakość i reputację salonu, możesz zarobić więcej. Salon jest stale monitorowany i oceniany przez firmę, która stosuje punktowy system motywacyjny. Punkty są przyznawane za ukończenie planu sprzedaży samochodów, zapewnienie doskonałej obsługi klienta, posiadanie wystarczających zapasów, sprzedaż używanych samochodów i tak dalej. Jeśli zdobędziesz dużo punktów, dostaniesz premię w postaci 3-4 procentowego wzrostu marży.
Jeśli salon popada w kłopoty finansowe, nie realizuje planu sprzedaży samochodów lub nie przechodzi kolejnych kontroli jakości, nie pozostaje mu nic innego, jak polegać na sobie. W większości przypadków firma, z którą ma umowę, w żaden sposób mu nie pomoże, nie ułatwi mu sprawy, a nawet może rozwiązać umowę o pracę poprzez cofnięcie upoważnienia. W rezultacie jest to przedsięwzięcie wysokiego ryzyka na bardzo konkurencyjnym rynku.

Salon samochodowy – a może franczyza?
Jeśli nie otwieranie salonu samochodowego we własnym zakresie to może franczyza?Budowanie firmy od podstaw może być trudne ze względu na różne problemy, z których najczęstsze związane są z wejściem na rynek i brakiem kapitału. Aby w ogóle rozważać rozpoczęcie działalności gospodarczej, osoby, które chcą otworzyć własny salon samochodowy, muszą, jak już napisaliśmy dysponować sporą ilością pieniędzy. Każdy, kto nie ma dużej gotówki, może skorzystać z możliwości franczyzy. Jest to szczególnie przydatne dla osób, które chcą pracować dla siebie, ale nie mają zbyt wielkiego pomysłu na firmę.
Franchising to prowadzenie działalności pod parasolem znanej, znaczącej marki o ugruntowanej pozycji rynkowej i dużym zainteresowaniu klientów. To wspaniała opcja dla osób, które nigdy wcześniej nie pracowały w firmie. Franczyzodawca nie tylko umożliwia franczyzobiorcy posługiwanie się nazwą i logo firmy, ale także oferuje kompleksową strategię marketingową, liczne możliwości reklamowe, bazę klientów, a przede wszystkim wizerunek, który jest już dobrze znany w oczach klientów.
Dzięki temu franczyzobiorca nie musi obawiać się wysokiego ryzyka biznesowego i ma znacznie większe szanse na sukces rynkowy niż firma, która musi od podstaw konkurować o uwagę klientów. Jeśli chodzi o konkurencyjność, franczyzobiorca jest bezsprzecznie w lepszej sytuacji.
Jeśli chcesz założyć franczyzowy salon samochodowy, powinieneś najpierw dowiedzieć się o różnych franczyzodawcach, a następnie wybrać tego, który oferuje najlepsze warunki. Kolejnym problemem są pieniądze. Chociaż franczyzodawca zapewnia franczyzobiorcy liczne korzyści, rzadko zapewnia pomoc finansową. W efekcie franczyzobiorca musi dysponować środkami na opłacenie licencji oraz remont i wyposażenie salonu, w którym będzie prowadzona działalność. Niezależnie czy będzie to wyspecjalizowany sprzęt serwisowy, czy najprostsza świetlówka LED oświetlające halę serwisową, wszystko należeć będzie do inwestora.
W przypadku salonu samochodowego mogą to być znaczne kwoty, dlatego ważne jest, aby rozważyć opcje. Możliwe, że na początek będziesz potrzebować setek tysięcy złotych. Należy również pamiętać, że prowadząc firmę franczyzową, należy regularnie dzielić się zyskami z franczyzodawcą. Wszystkie warunki finansowe, których musi przestrzegać franczyzobiorca, są jasno i wyraźnie określone w umowie franczyzowej na początku działalności.
Pomimo tych wad i kosztów, franczyzowy salon samochodowy jest zdecydowanie lepszą opcją niż rozpoczęcie działalności od podstaw i stworzenie świeżej, nieznanej marki. Takie wysiłki mogą trwać przez długi czas i mogą przynieść pożądane konsekwencje lub nie. To w dużej mierze od nas zależeć będzie, w jaki sposób zwróci się nasza inwestycja.

Zobacz nasze pozostałe artykuły